Mentorklas 5V

Afronding LOB 2011-2012.
Mededeling van 15-6-2012
Studieplanner
Zie voor de studieplanners van 5V de volgende link van school: Studieplanners
PTB
Zie voor het PTB (Programma van Toetsting en Bevordering) van 5V de volgende link van school: PTB 5atheneum / 5gymnasium.
Jaarrooster
Klik op de link om het rooster van schooljaar 2011-2012 te bekijken: Jaarrooster
Tweede Fase Reglement
Overgaan of doubleren? Wanneer moet je wat? Lees daarvoor het Tweede Fase Reglement (punt 1.2.3 Bevordering, blz 10). Een samenvatting hiervan staat verder onderaan deze pagina van CSc bij "Overgangsnormen 5vwo>6vwo".
Afronding Maatschappelijke stage (MaS) 2011-2012.
Mededeling van 13-6-2012
Waarschuwing! CSc heeft met de beste bedoelingen onderstaande informatie op de website gezet. Toch kan het zijn dat er een enkele keer een foutje insluipt of informatie ineens verouderd is. Beschouw het dus als een goede richtlijn, en er kunnen geen rechten aan worden verleend! (Aan het huiswerk voor de mentorles mag je wel rechten verlenen.)
Als je een fout ontdekt, reageer direct via het reactieformulier! Alvast bedankt.
Mededelingen 21 mei 2012
Hier weer een broodnodig mailtje met veel belangrijks. Goed en helemaal doorlezen dus! En vergeet niet mij 1 à 2 antwoorden terug te mailen!*
-
Sponsorloop
-
Voetbal
-
Basketbal
-
Film kijken
-
Niets: rondlopen en geld uitgeven
-
Eigen talent (als je zelf een leuk idee hebt)
Opdracht | Verplicht bij Decaan.net | Verplicht bij CSc | Opgegeven als huiswerk |
Wat wil ik? | Ja | Ja | 21-11-2011 |
Studeren | Ja | Ja | 21-11-2011 |
Planning 5 vwo | Ja | Niet meer | 9-3-2012 |
Portfolio PTA/PTB | Ja | Nee | 9-3-2012 |
Open dag (1) | Ja | Ja | 9-3-2012 |
Instellingen vergelijken | Nee | Nee | 9-3-2012 |
Sectoren | Ja | Ja | 9-3-2012 |
Open dag (2) | Ja | Ja | 21-5-2012 |
Proef-studeren | Ja | Ja | 21-5-2012 |
Voorlopige studiekeuze | Ja | Ja | 21-5-2012 |
- Vraag je begeleider tijdens het eerste gesprek hoe die jullie product zal beoordelen! Dit voorkomt teleurstellingen.
-
Maak duidelijke afspraken met je groepsgenoten (ook als het je beste vrienden zijn). Leg deze vast in het logboek, zorg dat de werkuren erin worden bijgehouden en zorg dat het aan het eind bij de begeleider terecht komt. Dit bevordert een fijne en effectieve samenwerking en je kunt verantwoording afleggen voor je uren, al valt het product misschien tegen.
-
BEGIN OP TIJD! (= nu). Bijna niets op school is zo stressvol dan je pws te moeten afraffelen en tegelijk je examens te moeten gaan leren.
-
woensdag 23/5 7e of 8e uur
-
donderdag 24/5 1e, 2e, 3e, 5e of 8e uur
-
dinsdag 29/5 6e uur
-
woensdag 30/5 1e, 2e, 3e, 4e, 7e of 8e uur
-
donderdag 31/5 1e, 2e, 3e of 5e uur
-
Goede doelen dag, aan mij 1e en 2e keus opgeven
-
LOB-huiswerk maken
-
Maatschappelijke stageformulieren en -verslagen inleveren bij mij (mapje)
-
PWS-boekje eerste 2 bladzijden lezen
-
Eventueel moment bij mij reserveren voor mentorgespek
Bedankt alvast, succes en groeten.
Maatschappelijke Stage (MaS)
Op de schoolwebsite is tegenwoordig de informatie te vinden die je nodig hebt bij het doen/afronden van je MaS. Eerst zat die op Stagerage, maar dat systeem werkte niet zoals gewenst en is afgeschaft. Log dus niet meer in, en zet niks meer op Stagerage!
Als mentor is het nu mijn taak om jullie stages te beoordelen en al dan niet de punten toe te kennen. Dat geef ik aan het eind van het schooljaar digitaal door aan de coördinator, DTa. Daarvoor heb ik de volgende dingen van jullie nodig: stagegegevens, stagebeoordeling.
De nodige formulieren die daarbij horen, vind je onderaan die webpagina van school (zie link).
Was ik vorig jaar niet jouw mentor, lever dan je stagepapieren alsnog bij mij in. Of mail mij even terug hierover.
Het is belangrijk dat je dit schooljaar je stage afrondt!!!
Link school Maatschappelijke Stage: http://www.groenehartscholen.nl/lyceum/Activiteiten/maatschappelijkestage/tabid/638/Default.aspx.
Mededelingen 21 november 2011
Maatschappelijke Stage (MaS)
Op de schoolwebsite is tegenwoordig de informatie te vinden die je nodig hebt bij het doen/afronden van je MaS. Eerst zat die op Stagerage, maar dat systeem werkte niet zoals gewenst en is afgeschaft. Log dus niet meer in, en zet niks meer op Stagerage!
Als mentor is het nu mijn taak om jullie stages te beoordelen en al dan niet de punten toe te kennen. Dat geef ik aan het eind van het schooljaar digitaal door aan de coördinator, dhr. Tack (DTa). Daarvoor heb ik de volgende dingen van jullie nodig:
- stagegegevens
- stagebeoordeling
De nodige formulieren die daarbij horen, vind je onderaan die webpagina van school (zie link).
Was ik vorig jaar niet jouw mentor, lever dan je stagepapieren alsnog bij mij in. Of mail mij even terug hierover.
Het is belangrijk dat je dit schooljaar je stage afrondt!!!
Link school Maatschappelijke Stage: http://www.groenehartscholen.nl/lyceum/Activiteiten/maatschappelijkestage/tabid/638/Default.aspx.
Nieuwe exameneisen
Niet zo lang geleden zijn de exameneisen aangepast. Er zijn al enkele wijzigingen die direct ingaan voor de examens van dit jaar. Maar voor volgend jaar (voor jullie dus) komt daar nog iets bovenop! Voor jullie zal volgend jaar gelden: (1) onafgerond gemiddeld cijfer moet je voor je CE een 5,5 of hoger zijn, en (2) voor NE, EN en WI mag je maar 1x een 5 hebben. Dat is behoorlijk streng! Als je nu je zaakjes al een beetje op orde begint te krijgen, heb je volgend jaar veel betere kansen om te slagen. Mijn tip is: speel op safe!
Zie de link van het nieuwsbericht hoe het precies in elkaar zit: http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vvhinitagymgn_m7mvi0sgg8bampk/virdlf9jjhn8
Tutorsysteem
Op school wordt het zogenaamde 'tutorsysteem' verder uitgebeid. Dit is een heel nuttige manier om leerlingen snel bijles te kunnen geven of nemen in een zwak vak. Ook jij kunt er gebruik van maken! (je krijgt bijles van een goede 6V-leerling). Omdat jullie al een hele tijd in de bovenbouw zitten, komen jullie in aanmerking om bijles te GEVEN aan leerlingen in de onderbouw en de 4e klas. Ben je dus goed in een vak, wil je wat geld bijverdienen in tussenuren en vind je het leuk om andere mensen te helpen? Geef je dan op als 'tutor'! Het is heel dankbaar werk en je verdient 5 euro per lesuur.
Dhr. van Dorp (JDo) mailde me het volgende op 25/10:
"Deze week gaan we beginnen met het werven van tutors (leerlingen die bijles willen geven). Die worden later gekoppeld aan leerlingen die graag bijles zouden willen (pupils). Tutors kunnen zich aanmelden via het bijgevoegde formulier (zie bijlage email). Zoals je op dit formulier ziet, kunnen leerlingen zich alleen als bijlesgever aanmelden, als zij een handtekening halen bij de docent van het vak waarin zij bijles willen gaan geven. Zodra er voldoende aanmeldingen van tutors zijn, gaan we het dit ook melden aan ouders en leerlingen, zodat die zich kunnen melden voor bijles. "
Wil je zelf graag bijles in een vak? Stuur mij even een email met je motivatie of maak een afspraak voor een kort mentorgesprekje. Daarna ga ik dit dan voor je regelen.
LOB
-
Nieuw huiswerk: We gaan weer eens wat doen voor het vak LOB. Voor volgende week (wo 30/11) heb je het volgende huiswerk (noteer in je agenda!): Doe op KeuzeWeb de eerste 3 opdrachten voor vwo5: "Wat wil ik?", "Studeren"en "Planning vwo 5". Doe ze ook in die volgorde.
-
Open dagen: Dit schooljaar ben je verplicht enkele open dagen te bezoeken!! Vandaar dat er al 2 blokjes met "Open dag" tussen staan. Klik er een open om te bekijken wat er van je wordt verwacht. Maak er een leuke dag van! Als je al naar een Open dag bent geweest, schrijf hier een verslagje van en upload die in Keuzeweb. >> Een Open Dagen Kalender die ik vond op dedecaan.net (bij Actueel> Voorpagina): http://www.studiekeuze123.nl/open+dagen/default.aspx
-
Achterstand: Voor wie er nog achter zijn met KeuzeWeb vwo4 is er meer huiswerk! Check op je bij bent! Binnenkort kijk ik nog eens of iedereen dit heeft gedaan. Wacht je hier echt veel te lang mee, dan moet je binnenkort op een mentorles verschijnen. Zorg dus dat je zelfstandig bent.
Link naar KeuzeWeb: http://ghlyceum.dedecaan.net/kiezen/keuzeweb
Heb je nog vragen of nieuws voor mij? Mail even terug (eventueel via het contactformulier onderaan de website).
Overgangsnormen 5e naar 6e klas vwo
Officiële bron: Tweede Fase Reglement 2011-2012 van het GHL (p10-12, daar staat ook wat er officieel allemaal gebeurt als je een bespreekgeval bent).
Je gaat over van de 5e naar de 6e klas in de volgende gevallen:
- Verplicht een voldoende beoordeling bij LO en CKV.
- Alle cijfers 6 of hoger, of...
- Maar 1x een 5, of...
- 2x een 5 (maximaal 1x bij NE, EN of WI). Hiervoor 2 compensatiepunten* nodig. Alle vakken gemiddeld 6,0 , of...
- 1x een 4 (niet bij NE, EN of WI). Hiervoor 2 compensatiepunten* nodig. Alle vakken gemiddeld 6,0 , of...
- 1x een 5 en 1x een 4 (de 4 niet voor NE, EN of WI). Hiervoor 3 compensatiepunten* nodig. Alle vakken gemiddeld 6,0.
- ANW, Maatschappijleer, Levo en KCV tellen samen als één cijfer (het combinatiecijfer).
Overige gevallen betekent dat je ter discussie staat (bespreekgeval), of je doubleert. Meer info, zie bovenstaande link.
Mededelingen dinsdag 27 septemper 2011
Wijziging mentoraat
Er heeft binnen 5V een wijziging in het mentoraat plaatsgevonden. Om de roosters te optimaliseren, was begin dit jaar de eis dat een leerling les krijgt van zijn mentor, losgelaten. Omdat hierover veel klachten zijn geweest van mentoren, doet de schoolleiding hier nu iets aan. Daarom veranderen enkele 5V-leerlingen nu van mentor. Nu kan de mentor als het goed is beter in de gaten houden hoe het met je gaat en kun je beter afspraken maken.
Bij CSc gingen er 5 leerlingen weg (Jan, Femke, Marloes, Anne, Vienna) en er kwamen 3 leerlingen bij (Manon, Dennis M., Simone). Jammer dat ik een paar van jullie kwijtraak, ik vertrouw jullie toe aan jullie nieuwe mentor. De nieuwe mentorleerlingen, welkom! Wat ik tot nu toe met mijn mentorgroep heb afgesproken, is dat de mentorles van woensdag het 9e in principe niet doorgaat, tenzij je hier van mij een mailtje over krijgt. We doen veel over de email, zorg dus dat deze altijd werkt en dat je hem leest! Verder zet ik belangrijke mededelingen onder meer op deze website.
Eerste LOB-mentorles
Volgende week woensdag 5 oktober vindt de 1e verplichte LOB-les plaats. Deze is gepland in ons mentoruur, woensdag het 9e. Dit zal dit jaar niet vaak voorkomen, maar soms wel! Schrijf dus duidelijk in je agenda dat je op wo 5 okt. 9e uur wordt verwacht in lokaal 306, waar het decaan ons wegwijs gaat maken voor 5V. Ik ben er ook bij om mee te leren en de absentie op te nemen. Zorg dat je erbij bent.
Rooster toetsweek 1
In week 41 (10 t/m 14 okt.) vindt alweer de 1e toetsweek plaats!
De roostermaker heeft een nieuw programma om je toetsrooster aan je bekend te maken. Lees hieronder hoe je deze kunt vinden en printen.
Het programma waar de roostermaker nu gebruik van maakt, geeft als eind resultaat persoonlijke toetsroosters voor de leerlingen.
De link daar naartoe komt op de schoolsite te staan bij de toetsroosters. (Waarschijnlijk staat die er nu nog niet, de administratie moet deze nog plaatsen.).
-
Deze startlink wordt: https://web.ghlyceum.nl/propositie
-
Leerlingen kiezen vervolgens voor hun eigen jaarlaag. (Er kan zowel door docenten als leerlingen worden ingelogd.)
-
Op de site bij de toetsroosters staat iedere toetsperiode een algemeen schema met welke toets op welke dag en tijd. Door de link te gebruiken die bij jouw jaarlaag hoort en vervolgens je eigen naam te kiezen, kun je je eigen toetsrooster printen inclusief het lokaal waar je verwacht wordt. In het rooster is ook rekening gehouden met extra vakken.
Het toetsrooster hangt ook, zoals altijd, bij de leerlingenbalie op het raam en op de gang bij 105.
Als leerlingen met vragen zitten kunnen ze in de kleine pauze langskomen bij de roostermaker.
Algemene opmerkingen 4H, 4V, 5V:
- De toetsen duren 50 minuten. Leerlingen die daar recht op hebben krijgen 10 minuten extra.
- Leerlingen van 4H, 4V en 5V hebben toetsen tot 11.00u. Het 4e en 5e uur wordt volgens rooster lesgegeven. Het 6e uur is een vragenuur. Daarna vervallen de lessen.
Mochten er vragen zijn, dan hoort de roostermaker het van jullie.
Mededelingen maandag 12 september 2011
Jaarplanning
Alle wijzigingen zijn ingevoerd en daarmee is de jaarplanning definitief. CSc: De jaarplanning kun je ook op deze website vinden, onder de link boven! (rode tekst)
Roosters (een woord van jullie unitleider)
Na de afschaffing van de kwt (CSc: kwt=keuzewerktijd uit 2010) hebben we afgelopen schooljaar grote problemen gehad met de leerlingenroosters. Diverse ingrepen zijn gepleegd om deze roosters te verbeteren. Nu de nieuwe cursus is gestart kunnen we een voorlopige balans opmaken.
Eerst het positieve nieuws: De leerlingen van de onderbouw hebben goede roosters. Slechts één klas heeft één 8e uur (LO). Bij de leerlingen in de bovenbouw zijn de roosters gemiddeld genomen enorm verbeterd. Dit zou best door ons uitgedragen mogen worden. We hebben geen dubbel ingeroosterde uren meer, het aantal tussenuren is meer dan gehalveerd (in 4havo 70% minder) en het aantal 8e uren is met zo'n 30% verminderd. Het meest positief scoren 4h, 5h en 4v. Dit alles wil niet zeggen dat we nu helemaal tevreden zijn, er zijn nog leerlingen met slechte roosters. Met name in 5v en 6v. Op individueel niveau blijven we zoeken naar oplossingen. Dit blijkt een lastige klus.
We hoopten voor de zomervakantie het aantal 8e uren nog meer te kunnen terugdringen. Ondanks alle ingrepen blijkt dat we de 8e uren nog geregeld nodig hebben om het rooster compleet te krijgen.
Eén van de ingrepen voor een beter rooster betreft het mentoraat. Met veel moeite hebben we in 4v de leerlingen kunnen koppelen aan een mentor die de leerling ook lesgeeft. In de andere leerjaren is dit (nog) niet gelukt. Voor 5v, 5h en 6v zijn daarom de leerlingen zoveel mogelijk gekoppeld aan de mentor van vorig jaar.
Waar mogelijk proberen we nog de scherpe randjes er af te halen, maar ook hier geldt dat er geen eenvoudige oplossingen zijn.
Leerling-werkplekken
Op de gang van de tweede verdieping wordt hard gewerkt aan het in bedrijf stellen van 4 pc's ten behoeve van de leerlingen van de bovenbouw. Dit zal zeer binnenkort zijn beslag krijgen.
Hiermee wordt het karakter van het gebruik van de gangen als studie– en stilteruimte voor die leerlingen versterkt. Het is een proef en we hopen dat dit voorziet in een behoefte bij de leerlingen om hun tussenuren nog beter te besteden.
Achter de pc's hangen de gebruiksvoorwaarden aan de muur. We gaan er van uit dat de pc's heel blijven. De opstelling is zodanig gekozen dat docenten hun oog kunnen laten vallen op de werkplekken. Ook hangt er een webcam. Systeembeheer kan ook zien wie er gebruik maakt of heeft gemaakt van de pc.
Of de proef slaagt en of er behoefte zal zijn aan meer pc's zal de toekomst moeten uitwijzen.
Een bericht voor Coen: Ondersteuning licht en geluid:
Coen, het volgende bericht verscheen, namens de unitleider, ook in de wekelijkse docentennieuwsbrief. Ik ga nog navragen of er geen docent is die de lijst met inschrijvingen kan beheren zodat jij en Jos fatsoenlijk kunnen plannen, zoals beloofd. Wij hebben het er binnenkort nog wel over in het mentorgesprek.
De 2 jongens uit de BB (die voor het licht en geluid zorgen bij evenementen in de school) willen tijdig geïnformeerd worden, zodat zij ruim van te voren weten wanneer zij moeten “optreden”. De mentor van de jongens moet de studieresultaten bewaken en zo nodig aan de bel trekken.
Herkansingen
- Herkansingen voor PTB-toetsen(=meestal toetsweektoetsen) vinden 2x per jaar plaats: 1x voor toetsweken 1 en 2, en 1x voor toetsweken 3 en 4.
- Als je tijdens een toetsweektoets ziek was, maak je gebruik van een herkansing om deze in te halen.
- Heb je tijdens de toetsweken geen toetsen gemist, dan mag je van de herkansing gebruik maken om een van de toetsen te verbeteren. (Als je dan een lager cijfer haalt, weet ik even niet welke meetelt). Je bepaalt samen met je mentor welke toets je het beste kunt herkansen. Sta je er goed voor, dan is dit niet verplicht.
- Heb je tijdens een toetsweek meer dan 1 toets gemist, dan moet je naar de unitleider. Van hem moet je toestemming krijgen om met je docent een ander extra herkansingsmoment af te spreken. Er wordt bepaald welke toets je in het herkansingsmoment inhaalt, en welke bij de docent.
- Voor het aanmelden / incuppen van de herkansing, volg de volgende instructies precies op!